Unge 15+ i terapi

Vi tænker, at vores succes med de unge i terapi handler om, at vi har en direkte og uformel facon, som falder i god jord. De siger ofte, at vi ikke er som andre pædagoger, psykologer, lærere og voksne, de har mødt på deres vej. Vi møder dem fordomsfrit som de er – hvor de er.

Unge i dag

Vi har efterhånden en del erfaring med unge i alderen fra ca. 15 år og op.

Årsagen til de kommer hos os er mange. Her er et lille udpluk af nogle af de problemstillinger vi møder i samtalerne med de unge.

  • Angst – social angst, fobier, OCD m.m.
  • En følelse af at være “anderledes”, “mærkelig”, og “forkert”.
  • Føler sig udenfor fællesskabet, alene og ensom.
  • Mobning i skolen og på de sociale medier.
  • Kærestesorg.
  • Mindreværd, usikker på egen identitet.
  • Afhængig/stresset af sociale medier som fx: facebook, instagram, snapchat m.m.
  • Urealistiske høje forventninger til sig selv.
  • Fremlæggelses- og eksamensskræk.
  • Misbrug – hash, druk, stoffer, computerspil, overspisning/sulter sig, overtræner, m.m.
  • “Pleaser” – har svært ved at sige fra.
  • Udsat for seksuelle krænkelser og overgreb. Fået offenligtgjort nøgenbilleder.
  • Forvirring om seksuel orientering. Pornoens påvirkning, og generelt udfordret seksuelt.
  • Familie konflikter. Føler sig som problembarnet/ “det sorte får”.
  • Forældres skilsmisse, og problemer i den nye sammenbragte familie.
  • Fraværende forældre – fx pga misbrug, død ved sygdom eller selvmord.
  • Manglende sorgbearbejdelse af mistet forældre, bedsteforældre eller anden nær relation.
  • Overdreven vrede/vold.
  • Ked af det, grådlabil og depressiv uden nødvendigvis at vide hvorfor.
  • Selvmordstanker og selvmordsforsøg.

Mest af alt møder vi søde unge mennesker, der rigtig gerne vil livet. Og livet med en uddannelse, venner, et godt forhold til familien, og sig selv. Et liv med livskvalitet, de ved bare ikke hvordan.
Her er det vigtigt at understrege, at lige meget hvor sort det ser ud – er der altid noget at gøre.
Det kan og vil blive bedre!

Til forældrene

Ofte er det en forælder der ringer med sin bekymring for den unge, og booker en tid til samtale.

Forælderen kommer normalt med til det første møde, og hvis den unge har brug for det, kan mor eller far også komme med ind til samtalen. Efter en kort samtale på ca. 5-10 minutter, sendes mor eller far ud i venteværelset, så den unge kan få sit eget rum, hvor vi kan tale lidt sammen på egen hånd.
Nogle vil hellere ind alene, og så gør vi bare det.

Det er ikke unormalt, at der er modvilje fra den unge, når det er forældrene der booker tid på den unges vegne. Nogle føler at de er bliver gjort til ”problemet”, og synes at det måske i virkeligheden er forældrene der skal sidde inde hos os!

Hvis det er situationen, foreslår vi at booke tid til en gratis, og uforpligtende, forsamtale på ca. 15-20 min. Her vil den unge ”kun” investere 15-20 min. af sin tid, på at høre om hvem vi er og hvad vi har at tilbyde. Der er intet at miste, men måske meget at vinde? Det vil de fleste unge godt gå med til.

Den unge vælger helt selvstændigt tilbuddet til eller fra, og den beslutning støtter vi dem i. Det skal være frivilligt, at gå i et terapi og coaching forløb. Hvis ikke, er det kun spild af tid og penge.
Heldigvis vælger de da næsten alle at takke ja til tilbuddet. Fordi de finder ud af at vi er ret flinke, og at det vi har at tilbyde, giver god mening for dem.

Vælger den unge at gå i et forløb hos os, er det vigtigt at forældrene forstår, at vi har tavshedspligt. Dette er en forudsætning for, at de unge kan få tillid til os, og føler de har deres frirum, hvor de kan fortælle deres hemmeligheder, og inderste tanker.

Dvs. at forældrene kun medinddrages, hvis den unge selv ønsker det, og kun informeres om de emner, den unge og terapeuten, laver aftaler omkring.
Hvad de selv vælger at fortælle derhjemme, blander vi os selvfølgelig ikke i.

Det er den unge selv der bestemmer temaet for samtalerne. Nogle unge er bekymrede for om de overhovedet kan finde på noget at tale om, men de kan trygt overlade det til os, at stille de rigtige spørgsmål, så der er noget at tale om.
Hos os er der ingen der bliver tvunget til at tale om noget de ikke vil. Den unge kan til enhver tid sige fra, eller stoppe forløbet. Her er der ingen tabuer, ingen rigtigt eller forkert, og den unge vil blive mødt med empati og forståelse, lige meget hvad de fortæller.

De er i gode hænder hos os.

Til de unge

Kære ung

Måske har du allerede læst lidt i afsnittet “Unge i dag”, og kan genkende nogle af de problemstillinger vi har linet op. Eller måske går du rundt med et problem, som er noget helt andet? Nogle gange ved man ikke hvad problemet er, men kun at man ikke har det særligt godt. Lige meget hvad, så er der hjælp at hente.

Det er ikke meningen at du skal gå at være ked af det, bange, angst, ensom og ulykkelig, eller føle dig anderledes og forkert. Det er som sådan ok at være ked af det, men bare ikke det meste af tiden. Fordi så er der noget galt. Du har også fortjent at være glad, og tilfreds med dig selv, og dit liv!

Vi har nok en lidt sjov og direkte facon, og det synes de fleste unge er rart.

De siger, at vi ikke er lige så “pædagog og moragtig” som nogle af de andre, de har talt med. Vi finder nok aldrig helt ud af, hvad det vil sige at være “pædagog eller moragtig”, men de siger det er et kompliment! Vi tænker, at vi nok bare er gode til, at sætte os i jeres sted. Altså at vi evner at forstå, og respektere hvor I kommer fra, uden at formane eller fordømme.

Hos os vil du blive mødt med forståelse, empati og respekt – uanset hvem du er, og hvad du har at fortælle.
Du får mulighed for at gå på opdagelse i dig selv, og finde ud af, hvad det er, som forhindrer dig i at få et godt liv. Med andre ord; hvad er problemet, eller udfordringen som vi kalder det, og hvad kan du gøre for at få det bedre?

Vi er rigtig gode til at stille spørgsmål, så du bliver klogere på dig selv. Også når du føler, at du ikke har noget at sige, så ender det altid med, at vi får stillet et spørgsmål, så der er noget at tale om alligevel.

Du skal ikke finde dig i at gå og have det dårligt – det er livet alt for værdifuldt til.

Der er hjælp at hente, og du står ikke alene. Hvis du vil, så kan du! Og vi skal nok hjælpe dig med, hvad du kan gøre, for at blive glad og tilfreds med dig selv og dit liv igen.

Vi har nok en lidt sjov og direkte facon, og det synes de fleste unge er rart.

De siger jeg ikke er lige så “pædagog og moragtig” som nogle af de andre de har talt med. Jeg finder nok aldrig helt ud af hvad det vil sige at være “pædagog eller moragtig”, men de siger det er et kompliment! Jeg tænker, jeg nok bare er god til at sætte mig i den unges sted, også selv om jeg er mere end dobbelt så gammel.

Hos mig vil du blive mødt med forståelse, empati og respekt – uanset hvem du er, og hvad du har at fortælle.

Du får mulighed for at gå på opdagelse i dig selv, og finde ud af hvad det er som forhindre dig i at få et godt liv. Med andre ord; hvad er problemet, eller udfordringen som jeg kalder det, og hvad kan du gøre for at få det bedre?

Jeg er rigtig god til at stille spørgsmål, så du bliver klogere på dig selv. Også når du føler at du ikke har noget at sige, så ender det altid med at jeg får stillet et spørgsmål, så der er noget at tale om alligevel.

Du skal ikke finde dig i at gå og have det dårligt – det er livet alt for værdifuldt til.

Der er hjælp at hente, og du står ikke alene. Hvis du vil, så kan du! Og jeg kan hjælpe dig med hvad du kan gøre, for at blive glad og tilfreds, med dig selv og dit liv igen.

Den unge hjerne og terapien

Menneskets hjerne er først færdig udviklet i midt/slut 20-årsalderen.

Der er altså ting vi må forstå, at den unge ikke helt forstår, eller har lært endnu.

Den del af hjernen der endnu mangler, at færdig udvikle sig, står bl.a. for; konsekvenstænkning, planlægning, impulsregulering, moral og fornuft m.m.

Når letmælken konsekvent stilles på bordet ved siden af køleskabet, er det teenager hjernen der er på spil.

Den der med at konsekvensen af, at mælken står der, er at den bliver sur, er ikke helt på plads endnu. Det forklarer en del, men det forsvarer selvfølgelig ikke litervis af sur mælk. Den unge kan lære, at stille mælken på køl, også selvom det til tider holder lidt hårdt.

Fordi den unge hjerne endnu ikke er færdigudviklet, er terapien anderledes, end når en voksen sætter sig i stolen.

De unge vil blive mødt med empati og ydmyghed, for deres alder og hjernes udviklingsstadie.

En stor del af arbejdet, ud over selve terapien, ligger i mentoring og rådgivning, samt undervisning, for bedre selvforståelse. Dernæst lærer den unge nye redskaber og værktøjer til at håndtere sine udfordringer.

Som ung har man heldigvis ikke de samme fastgroede vaner som en voksen, da de jo netop er unge, og har livet foran sig. Derfor opleves der også hurtigere et fremskridt. Desuden er de ofte ret handlekraftige, når blot de har set formålet med de opgaver de bliver stillet.

En ting er at “vide”, noget andet er at “gøre” – og intet ændrer sig før de gør det de ved er rigtigt for dem. Og gør de det – er de i mål.

Når de går ud af vores dør, er de blevet klogere på sig selv, og de har værktøjer til at håndtere livet, hvad det end byder dem.